Într-o lume aflată în continuă schimbare digitală, unde rețelele sociale și conținutul video domină peisajul online, mulți ne întreabăm în prezent dacă bloggerii, pionierii conținutului online, mai au un loc semnificativ în inimile și mintea internauților în 2023.
După ce ne vom lămuri dacă bloggerii mai sunt pe val, voi încerca să răspund și ce impact are ChatGPT asupra blogging-ului și care sunt diferențele dintre blogging și jurnalism, pentru că mulți avem tendința să le încurcăm uneori.
Scurtă istorie a blogging-ului

Istoria blogging-ului este interesantă și se întinde pe parcursul a mai mult de două decenii.
Anii 1990:
1993: Prima postare înregistrată pe un blogg datează din 1993, aceasta a fost făcută de un student de la Colegiul Swarthmore, Justin Hall. Deși nu era denumit la momentul respectiv “blog”, postările și link-urile sale au pus bazele pentru ceea ce avea să urmeze.

1997: Termenul “weblog” a fost utilizat pentru prima dată de către Jorn Barger pentru a descrie o listă de link-uri pe care el o ținea pe site-ul său.
1999: Forma prescurtată de “blog” a fost popularizată de Peter Merholz. În același an apare prima platformă de blogging, Blogger, care le permitea utilizatorilor să publice conținut fără a fi nevoie să știe să codeze.

Anii 2000:
2003: S-a lansat platforma WordPress, facilitând și mai mult crearea de bloguri pentru utilizatorii obișnuiți, nu doar pentru cei tehnici. (Această platformă a rămas una dintre cele mai populare. În prezent peste 800 de milioane de website-uri la nivel global o folosesc.) Tot în 2003 Google lansează serviciul AdSense care le-a oferit oportunitatea creatorilor de conținut să își monetizeze hobby-ul afișând reclame pe blogurile lor. Unii reușeau să facă atât de mulți bani încât și-au transformat pasiunea într-o afacere.

2004: S-a lansat Facebook.
2005: Se lansează YouTube pregătind terenul pentru bloguri video (vlogging)
2006: Huffington Post și Buzzfeed, platforme pentru jurnalism, se folosesc de formatul blogging-ului pentru a publica știri. Un pas ce a dus și mai mult la popularizarea blogurilor.

De asemenea Twitter introduce conceptul de microblogging și odată cu el încep să apară schimbări în comportamentul consumatorilor de conținut. Ei încep să interacționeze și să aprecieze mult acest tip de postări. În timp ce blogging-ul tradițional permite autorilor să scrie articole mai lungi și complexe, microblogging-ul se concentrează pe mesaje sau postări extrem de scurte, de obicei, sub 200 de litere. Aceste postări includ text, imagini, link-uri sau chiar video-uri și sunt concepute pentru a fi ușor de consumat și partajat.

2016: WordPress lansează domeniul .blog și tot mai multe funcții ce le permitea bloggerilor să își personalizeze tot mai mult paginile web. Astfel ele au devenit mult mai atractive pentru cititori. Rețelele sociale explodează în popularitate și bloggerii profită de traficul imens pentru a-și partaja articolele și pentru a construi comunități.
Anii 2020:
2020: Blogurile au continuat să prospere, iar popularitatea lor a crescut în timpul pandemiei COVID-19, când oamenii au căutat informații și comunități online.
2021-2023: Blogurile au evoluat, adaptându-se la noile tehnologii și schimbări de comportament ale utilizatorilor. S-au dezvoltat formate noi, cum ar fi newsletter-ele și podcast-urile.
Diferențele dintre blogging și jurnalism

În era digitală în care informația circulă rapid și liber, blogging-ul și jurnalismul ajung deseori să se întrepătrundă în ochii oamenilor, dar sub umbrela aparent asemănătoare se ascund diferențe semnificative.
Stil
Blogging: Abordează adesea un ton personal și informal. Bloggerii își exprimă părerile și experiențele personale pe orice subiect.
Jurnalism: Se axează pe obiectivitate și formalitate. Jurnaliștii își crează conținutul pe fapte verificabile și încearcă să evite subiectivitatea.
Surse și credibilitate
Blogging: Absolut oricine poate să își creeze un mic spațiu pe internet și să posteze ce dorește. Scrierile se bazează pe experiența personală a autorului. Deși pot fi informații utile, sursele pot varia în credibilitate.
Jurnalism: Teoretic pentru a lucra într-o redacție de știri este nevoie ca înainte să treci printr-o facultate de jurnalism, master în comunicare. Știrile scrise vor trebui aprobate și editate de redacție. Orice material publicat trebuie să se sprijine pe surse multiple și verificabile. Jurnaliștii urmăresc obiectivitatea și se străduiesc să ofere o imagine cât mai completă și exactă a unei povești.
Interacțiunea cu cititorii
Blogging: Permite o interacțiune mai directă cu cititorii prin comentarii și feedback. Bloggerii dezvoltă adesea comunități dedicate în jurul conținutului lor.
Jurnalism: Relația cu cititorii este mai formală. Jurnaliștii nu au neapărat o interacțiune directă cu publicul lor și răspund mai degrabă prin intermediul redacției.
Agenda și intenția
Blogging: Bloggerii își stabilesc propria agendă. Pot alege subiecte pe baza pasiunilor personale sau a cererilor cititorilor. Pot urmări să își promoveze afacerile, produsele sau orice altceva.
Jurnalism: Jurnaliștii urmează adesea agenda știrilor actuale și se străduiesc să furnizeze informații obiective și relevante publicului larg. De asemenea trebuie să respecte o etică și deontologie profesională.
Blogging-ul și jurnalismul coexistă în peisajul media contemporan, fiecare având un rol distinct. Blogging-ul aduce în prim-plan subiecte personale și experiențe, în timp ce jurnalismul își păstrează rolul de furnizor de știri obiective și verificabile. În lumea digitală actuală, ambele forme de comunicare au influențat în mod semnificativ modul în care consumăm informații.
Câteva statistici despre blogging:
Din 1,9 miliarde de site-uri web în întreaga lume, peste 600 de milioane sunt bloguri.

Statisticile dezvăluie că peste 6 milioane de articole de blog sunt publicate în întreaga lume în fiecare zi, majoritatea în limba engleză, urmate de spaniolă. Mai mult de 400 de milioane de oameni vizualizează pagini WordPress în fiecare lună.
Mai mult de jumătate dintre toți bloggerii au vârste cuprinse între 21 și 35 de ani.
Cele patru nișe de blog cu cel mai mare trafic sunt cele despre mâncare, stil de viață, călătorii și artă/meserii.
Lungimea medie a unui articol de blog este de 1.416 de cuvinte.
Există aproape 32 de milioane de bloggeri în Statele Unite ale Americii.
Aproximativ 70 de milioane de articole de blog sunt publicate lunar pe WordPress.
Aproape 8 din 10 utilizatori de internet citesc bloguri.
Utilizatorii petrec mai puțin de un minut citind articole de blog. Doar 20% dintre cititori vor citi efectiv postarea ta. Acesta este ceea ce se numește regula 80-20: 80% dintre cititori vor citi titlul blogului tău, dar doar 20% vor citi conținutul în sine.
73% aleg să răsfoiască rapid articolele de blog în loc să le citească cu adevărat.
Peste jumătate dintre cititorii de blog folosesc smartphone-urile pentru a citi un articol.

Bloggerii cu venituri mari câștigă aproape jumătate din banii lor prin marketing afiliat.
90% dintre bloggeri folosesc rețelele sociale pentru a atrage cititori. Acest procentaj este mai mare decât SEO (66%), marketingul prin email (66%), serviciile plătite (12%) și colaborările cu influenceri (8%).
Este nevoie de patru ore în medie pentru a scrie un blog.
Articolele de blog care includ fotografii atrag până la 94% mai mult trafic.
30% dintre cititori preferă articolele care au numere în titlu.
Mai mult de jumătate dintre companiile din Fortune 500 au bloguri.
Bloggingul a crescut cu 12% începând din 2015
Se așteaptă ca numărul bloggerilor să crească cu până la 40% până în 2028.

Care este viitorul blogging-ului după apariția ChatGPT?

ChatGPT este un chatbot lansat de OpenAI în noiembrie 2022. Acest chatbot a acumulat 1 milion de utilizatori în doar cinci zile și 100 de milioane de utilizatori în două luni. Acesta utilizează inteligența artificială pentru a răspunde la întrebări, a genera texte, a oferi asistență în scrierea de conținut, a participa în conversații și a oferi traduceri aproximative în diverse limbi, poate să scrie și cod.
Istoricul israelian și scriitorul Yuval Noah Harari scria în cărțile sale precum „Homo Deus“ că primele funcții ce vor fi preluate de inteligența artificială sunt cele repetitive și că spațiul creativ va fi ocolit o perioadă. Nu a trecut mult timp și se pare că inteligența artificială deja a început să scrie cărți, articole, să facă artă, muzică și se pricepe destul de bine. Fapt ce i-a făcut pe oameni să se întrebe cât timp o să mai aibă locuri de muncă în aceste domenii. Ce impact are ChatGPT asupra blogosferei globale?
Pentru a încerca să rezolvăm acest mister cred că ar trebui să începem chiar cu ChatGPT. Haideți să îl întrebăm ce părere are el despre asta.

Salut, ChatGPT! Care este viitorul blogging-ului după apariția ta?
ChatGPT: „Salut! Viitorul blogging-ului după apariția ChatGPT ar putea aduce îmbunătățiri semnificative în procesul de creare a conținutului. Se preconizează că bloggerii vor beneficia de eficiență crescută în generarea de idei și texte, dar vor fi, de asemenea, nevoiți să gestioneze cu atenție provocările legate de autenticitate și corectitudine. Interacțiunea dintre tehnologiile de limbaj și bloggeri ar putea duce la inovații în formatele de conținut și la o experiență mai personalizată pentru cititori. Cu toate acestea, va fi crucial ca bloggerii să abordeze etica și responsabilitatea în utilizarea acestor tehnologii pentru a menține integritatea conținutului lor.“
Citind păreri ale bloggerilor și chiar întrebându-l pe ChatGPT, mi-am dat seama că în prezent el nu reprezintă o amenințare pentru bloggeri, ci dimpotrivă, a devenit unul dintre cele mai eficiente instrumente în crearea de conținut. Cu ajutorul lui ei găsesc informații sintetizate în câteva secunde, sunt ajutați în procesul de scriere și pot traduce texte din diferite limbi foarte rapid.
Sunt și minusuri, bineînțeles. ChatGPT nu poate lucra singur deocamdată. Fără intervenția umană textele lui pot fi lipsite de umanitate, emoții. Datele furnizate nu sunt întotdeauna corecte și nu prea se pricepe la inovare. El generează răspunsuri folosind o bază de date limitată.
Concluzie
Blogging-ul rămâne relevant în 2023, dar trebuie adaptat la schimbările de comportament al consumatorilor. Cei care citesc blogguri de obicei sunt interesați de educație și informație cât mai pertinentă. Pentru entertainment platforme precum YouTube, TikTok, Instagram sunt în topul preferințelor.
Internetul a devenit saturat de bloggeri din cauza numărului imens de articole ce sunt postate zilnic, dar asta nu îi oprește pe oameni să își facă blogguri în continuare, numărul lor este în creștere. De aceea Google a devenit mai exigent și a modificat algoritmul să fie mult mai selectiv în privința articolelor ce sunt împinse în față.
Google calculează cât timp omul a stat să citească articolul, numărul de cuvinte, cum a fost structurat, cât de relevant este conținutul, cum s-a făcut SEO (search engine optimization), numărul de imagini, grafice etc. Acum este mult mai axat pe calitate și pe valoarea pe care o poți oferi utilizatorilor. Dacă nu respecți aceste criterii poți fi ușor trimis pe pagina doi, sau trei, sau patru, poziții în care de obicei nu se uită nimeni.

Chiar dacă atenția oamenilor s-a diminuat destul de mult, blogurile sunt citite în continuare.
Dacă te gândești să îți faci un blog și să devii vizibil, trebuie să gândești meta, nu este suficient doar să scrii bine.
Blogging-ul nu moare, el evoluează.